Kategorie

1. Redukční dieta není návodem na zdravou životosprávu. Slouží k dočasnému použití s cílem snížit hmotnost. Po skončení redukční diety by měla následovat racionální životospráva. Každá redukční dieta organismus šidí. Buď na energii nebo na některých živinách. Dieta by nikdy neměla být návodem k trvalému používání. Mnohdy slyšíte, že k hubnutí je třeba upravit životosprávu, a ne držet redukční dietu. Bylo by to ideální, jenže málokdo je takové zásadní změny schopen. Žijeme v prostředí, které ovůlivňuje naše stravování (česká kuchyně je nezdravá, ale jsme na ni navyklí), najít zdravou stravu je složité (závodní stravování jsou obvyle hotovky a ne různe salátové variace). Takže přechodná dieta se jeví jako nezbytná, alespoň u většiny z nás.

ilustační obrázek - maso jako dieta2. Redukční dieta je důležitější než cvičení. Skutečný výdej energie při pohybové aktivitě je relativně méně významný ve srovnáním, kolik energie ušetříme při dietě. Ke spálení energie z oběda, jako vepřo-knedlo-zelo s pivem desítkou (porce v průměru 3650 kJ, půllitr 750 kJ), musíme:

  • a) nepřetžitě cvičit skoro 5 hodin rekreační gymnastiku (průměrná spotřeba 924 kJ za hodinu) či
  • b) hrát bez přestávky tenis 2 a půl hodiny (spotřeba 1700 kJ za hodinu). 
  •  

Aktivní z vrcholoví sportovci jsou trénovaní a dokážou vyvinout úsilí, při němž spálí hodně energie. Běžný jedinec není trénován pohyb u něj nevede k výraznému výdeji energie.

3. Nejlépe se shazuje s jednoduchou dietou. Odmysleme komerční nabídky firem. Medicína v různých zemích doporučuje různé dietologické přístupy. Evropa razí teorii zachování správného poměru živin (sacharidů, tuků a bílkovin) a omezení energie (kalorií). V Americe a Austrálii na kalorie tolik nehledí a dietologové doporučují sledovat hlavně obsah sacharidů v potravinách.

Při výběru diety by si měl každý najít takovou, která mu vyhovuje nejvíce. Můžete se poradit s lékařem - obezitologem. Poradíte-li se s výživovým poradcem, počítejte obvykle s komerční nabídkou. Taková je dnes u nás situace, hubnutí je často byznys. K získání Živnostenského listu se nedokládá v ČR žádné vzdělání ani kvalifikace. Rady pro zdraví a zdravou výživu může provozovat na základě volné živnosti kdokoli.

Postupně uveřejňujeme podrobné návody na dodržování redukční diety a tipy na zdravé hubnutí. Nejpopulárnější je dieta StředaForm,kdy se lze naopak najíst do sytosti. Omezují se živočišné tuky a cukry a zvyšuje se množství vlákniny, bílkovin a zdravých tuků (omega-3 mastné kyseliny). Patří mezi tzv. aktivní diety, kdy se nehlídají kalorie. Zajímavé jsou také např. dělená strava nebo Dukanova dieta či Atkinsonova dieta (někdy psáno Atkinsonova dieta). Jak zhubnout pomocí diety nízkoenergetické (klasická nízkokalorická dieta, kdy si pečlivě hlídáme energetický přísun)? Prostudujte kalorické tebulky nebo se podívejte na základní rozpisy, případně zkuste vhodné jídelníčky (např. systém talířků společnosti STOB). Alternativou je   příručka diety pro diabetiky , přinášející dietu vhodnou i pro ty, kteří cukrovkou netrpí. Diabetikům dodává ideálně vyvážené složení potravy. Diabetická dieta může i u nediabetiků sloužit jako zajímavá alternativa k nízkoenergetické dietě.


Nevíte kterou dietu si vybrat? Zde jsou ve zkratce hlavní výhody a nevýhody jednotlivých diet

Dieta StředaForm - vyvážená dieta, při které se však nehladoví - dieta neomezuje množství potravin, jen vybírá vhodné. Dieta je zdrojem rozpustné a hlavně nerozustné vlákniny, která blahodárně působí na trávicí trakt. Nemusíme potraviny odvažovat. Na druhou stranu je třeba bohužel  do jisté míry omezit ovoce. Též je potřebné nahražovat přílohy. Zcela vynechat sladkosti. Ty si, podobně jako přílohy, můžeme snadno nahradit.

Nízkoenergetická dieta- restriktivní dieta založená na omezení přísunu kalorií, tedy hlavně omezení množství potravy. Potraviny si musíme odvažovat. Dobré pro toho, komu nevadí drobné hladovění a má čas si pravidelně odvažovat potraviny. Lze použít metodu JJP - jez jen polovinu, kdy si dáváme poloviční množství pro nás jinak běžné porce.

Dieta pro diabetiky - dieta je podobná dietě nízkoenergetické, o něco víc odpovídá optimálnímu složení stravy z hlediska poměru základních živin (cukry, tuky. bílkoviny). U této diety skutečně musíme potraviny odvažovat. Jí se pětkrát či šestkrát denně. Vhodné, pokud máte dostatek času, si potraviny odvažovat a jíst v pravidelných intervalech.


Trápí vás nadváha? Jste obézní?  Klikněte si na kalkulačku BMI (Body Mass Index).

Řadit podle:
Zobrazit:
Zobrazit: seznam mřížka
A už dosť - zápisník pre zdravie a štíhlosť
A už dosť je zápisník pro obézní, jde vlastně o interaktivní publikaci, která pomůže hubnoucím správně shazovat. Kolektiv autorů radí, jak nejlépe zhubnout. Publikace navazuje na úspěšný cyklus Slovenské televize o hubnutí, Tak už dosť. ..
200.-