Kategorie

PO ČEM TLOUSTNEME?

Převážně ženy se v dnešní době zabývají tím, jak nejlépe vypadat. Chtějí se cítit dobře nejen psychicky, ale i fyzicky. Lidé zabývající se svým zevnějškem s trochou nadsázky „hltají“ každý článek o dietách, redukčních kúrách či zdravém životním stylu. Je dobré vědět, jak lze snadno zhubnout. Mnohem lepší je však vědět, jak nepřibrat a čemu se ve stravování a životosprávě vyhnout.

Za tloustnutí naší populace nemůže pouze nedostatek pohybu a přemíra konzumace tučných jídel. Nadbytečné kilogramy, které nás mnohdy tak trápí, jsou většinou výsledkem nedostatečného energetického příjmu. V případě, že jíme málo, tělo se přepíná do tzv. šetřícího režimu. Ten chrání tělo před vyhladověním, ale zároveň zabraňuje hubnutí. Pojídáním malých porcí jídla udržujeme tělo v neustálém stresu. Má málo potřebné energie a základních živin. Ze strachu z hladovění si takové tělo automaticky ukládá velké množství energie do tukových zásob, což postupně způsobuje přibírání.

Také nesprávný výběr potravin do našeho běžného jídelníčku bývá problém. Mnohdy si v dobré víře sestavujeme jídelníček z potravin, o kterých si myslíme, že jsou dietní. Jedná se však často pouze o mýtus, a tak v domnění, že jíme dietně, se vlastně krmíme samými nevhodnými rychlými sacharidy. Tímto problémem se zabývá také prof. Rajko Doleček, který říká: „Jablka se považují za dietní. Představa, že lidé zhubnou, když budou jíst jablka, je však mylná. Jablka jsou plná sacharidů a málo zasycují. Pokud je konzumujeme k hlavnímu jídlu, tak si dodáváme velké množství sacharidů a kalorií navíc. Smysl má pouze to, pokud tučné jídlo nahradíme jablkem. Ne však, pokud se jablkem budeme dojídat.“

Jídlo po cvičení

Ke zdravému a dietnímu životnímu stylu neodmyslitelně patří pohyb. Hlavně ženy rády navštěvují lekce kolektivního cvičení, které se konají povětšinou ve večerních hodinách. Fyzická aktivita je důležitá, ale stejně tak je důležité následně doplnit tělu spotřebovanou energii. Je nesmysl po cvičení již nejíst. Nejpozději půl hodiny po skončení aktivity je potřeba doplnit kalorie ideálně konzumací ovoce či proteinového nápoje bez sladidel. Toto by mělo být dodrženo vždy, i když docvičíme až v devět hodin večer.

Mnoho lidí se domnívá, že když chodí pravidelně cvičit, mohou si ke kávě dopřát sladký zákusek. Při pohybu se to přeci spálí. Takto by to ideálně fungovalo, pokud bychom si při našem výkonu měřili a hlídali tepovou frekvenci a udržovali ji v pásmu pro spalování tuků. Toto dělá málokdo, proto je lepší si sladkosti úplně odepřít, anebo je nahradit zdravými a dietnějšími alternativami.

Netloustneme pouze po jídle, ale také po nápojích. Nejedná se jen o slazené limonády a energetické nápoje či alkohol, které jsou pro zdravou životosprávu nevhodné. Pro štíhlou linii jsou škodlivé také ovocné džusy a ochucené minerální vody. Pokud máte rádi ovocné šťávy, dejte si jednu sklenici k snídani, nepijte je celý den. Samozřejmostí by mělo být popíjení kávy a čaje bez cukru a umělých sladidel. Pokud potřebujete sladkou chuť, použijte v malém množství například stévii.

V rámci výuky v praktické škole Euroinstitut se žáci postupně seznamují s dietními zásadami a s pravidly zdravé životosprávy. Mezi jejich vyučovací pomůcky patří také tento článek.

 

 

Nadváha.cz - vaše snadné hubnutí