Kategorie

 

stredni-skola-Euroinstitut-superpotraviny

Kliknutím na obrázek se vám zobrazí celý článek Euroinstitutu

Superpotraviny, to je marketingové označení pro potraviny, které mají vysoký obsah zdraví prospěšných látek, například vitamínů nebo minerálních látek. Neexistuje žádná oficiální definice superpotraviny. Podle některých odborníků označení superpotravina mate některé zákazníky. Domnívají se pak, že takto označené potraviny jsou výrazně lepší než ostatní. A někteří prodejci se snaží pod označením superpotravina prodat dražší produkty, které jsou ale zdraví prospěšné obdobně jako levnější běžné potraviny.

V poslední době se docela často můžeme setkat s názvem superpotravina, někdy přímo superfoods, což je nepřeložený anglický pojem. Jedná se o takové potraviny, které obsahují mnoho vitamínů, minerálů, stopových prvků, aminokyselin, vlákniny, antioxidantů a dalších zdraví prospěšných látek. Konkrétně je řeč hlavně o různých semínkách, sušených plodech, řasách a dalších. Níže jsme vybrali pár základních zástupců této kategorie potravin.

Superpotraviny nejsou zástupci pouze jednoho druhu, jakým je například ovoce, obiloviny, zelenina apod. Výčet potravin, které lze označit názvem superpotravina, není jednotný. Důležitým společným znakem je to, že superpotraviny často pochází z míst mimo Evropu. Většinou jsou původem tzv. z divočiny (pouští, tropických pralesů, vysokohorských oblastí), kde jsou těžké podmínky pro život nejen lidí. Z toho důvodu v sobě rostliny zadržují co nejvíce výživných a zdraví prospěšných látek důležitých pro přežití.

Aloe Vera, Acai berry, Chia

Běžnou pokojovou rostlinou je v našich končinách Aloe vera. Jen málokoho by před několika lety napadlo tuto rostlinu ořezávat a konzumovat. Dnes je to však běžná praxe. Aloe Vera patří mezi významné léčivé rostliny. Napomáhá při hojení odřenin, popálenin, ekzémů či bradavic. Šťáva z Aloe působí jako antioxidant, podporuje detoxikaci těla, jeho obranyschopnost a také posiluje imunitní systém.

Na palmách ve střední a jižní Americe rostou tmavě zbarvené bobule jménem Acai berry. Ty se proslavily především díky vysoké koncentraci zdraví prospěšných látek, které obsahují. Jsou významným zdrojem bílkovin, vlákniny, vitamínu A, vápníku či železa. Acai berry se doporučuje jako doplněk stravy při redukci hmotnosti. Některé průzkumy tvrdí, že tyto bobule dokáží stimulovat metabolizmus a potlačovat chuť k jídlu. Tím pádem toho sníme méně a přijmeme méně kalorií, což má za důsledek pozvolné hubnutí. I když mají plody Acai berry výraznou výživovou hodnotu, jejich konzumací nelze nahradit pestrou stravu, která je nezbytná pro správný chod lidského organizmu.
Poměrně za novinku lze považovat Chia semínka, o kterých v posledních letech slýcháme ze všech stran. Tato semínka jsou významným zdrojem omega-3 mastných kyselin. Ty patří mezi tzv. esenciální kyseliny, které si lidské tělo nedokáže samo vytvořit a tak je potřeba je přijímat potravou. Dále Chia semínka obsahují vlákninu, bílkoviny, sodík, draslík, vitamíny skupiny B a také vitamín A, C a E. Semínka mají schopnost hodně nabobtnat a proto dokáží velmi dobře zasytit. Platí však stejné pravidlo, jako u Acai berry, tedy že jimi nelze nahradit pestrou a vyváženou stravu.

Mezi superpotraviny dále patří například konopná semínka, spirulina, kustovnice čínská, guarana či karob.

Se superfoods se setkávají také žáci střední školy Euroinstitut, kteří je občas používají jako přísadu při přípravě zdravých pokrmů v rámci výuky o zdravé životosprávě.

Určeno pro: střední školu, praktickou školu, odborné učiliště
Předmět: péče o zdraví (zdravověda), příprava pokrmů

 

Nadváha.cz - vaše snadné hubnutí