Kategorie

Kolik mám mít centimetrů?

Kolik mám mít centimetrů?

Obvod přes pupek (přes břicho) se v obezitologii nesprávně označuje jako obvod pasu. Je to zavádějící název, protože většina vnímá pas podle tradičního krejčovského měření. Pas z hlediska obezitologie je úplně jinde, je v polovině vzdálenosti mezi vrcholem kyčelní kosti a spodním okrajem posledního žebra. U žen s typicky ženskou postavou jde obvykle mírně nad pupkem, u mužů jde právě přes pupek. U některých typů postav vychází přibližně 2 centimetry pod pupkem. Protože je metodika hodně zavádějící, obvykle ho lékaři nepoužívají, i když je důležitějším parametrem než BMI. Asi 30% obvodních lékařů zjišťuje BMI a jen 10% obvod pasu. Břišní obezita s vyšším rizikem zdravotních problémů ukazuje na množství nebezpečného tuku útrobního.

Jak měřit pas.Podle Nebezpečný svět kalorií autorů Rajko Doleček, Leoš Středa a Kateřina Cajthamlová o hubnutí, ale i dieat StředaFormObvod pasu je mimořádně důležitý ukazatel. Tzv. androidní obezita (typ jablko) je rizikovější. Ženy, které mají široký zadek a malý obvod pasu (gynoidní obezita - typ hruška) jsou možná se svou postavou nespokojené, ale tento druh obezity představuje výrazně nižší zdravotní riziko. 

1. Obezita typu jablko neboli tlusté břicho, je rizikovější. Opět se bohužel používá zavádějící termín mužský (androidní) typ obezity. Tento typ obezity se vyskytuje i u velikého procenta obézních žen, nejen u mužů. Obvod pasu je dnes považován za rozhodující kritérium rizika.

2. Obezita typu hruška s tukem hlavně na hýždích a stehnech se označuje jako řenský (gynoidní) typ obezity. Z hlediska rizika zdravotních komplikací má tato obezita lepší prognózu. Navíc: u žen se zpravidla se tukových polštářů na zadku a stehnech ani nedá zbavit - jsou dány geneticky. Ženy, které se svých širokých boků marně snaží zbavit dietami riskují, že časem začnou přibírat i na břichu. Jejich tělo se tuku na nohou a hýždích prostě nevzdá. Opakovanými dietami si však poškodí metabolismus. Výsledek: po opakovaných dietách kvůli velkému zadku a dáma může být zadek ještě větší a jako bonus k tomu i obrovské břicho. Částečné řešení přináší tzv. parciální formování postavy, kdy v rámci redukční kúry soustřeďujem posilování na oblast hýždí a stehen cvičením. Zajímavé výsledky přinášejí i aplikace tzv. elektronického aerobiku, kdy se příslušné partie trénují zevními elektroimpulzy.

Statistickým zpracováním vznikla jednoduchá tabulka, která orientačně ukazuje vztah zdravotních rizik obezity v závislosti na jednoduchém údaji, jakým je naměřený obvod kolem pasu. 

Riziko obezity dle obvodu pasu

Zvýšené riziko Výrazné riziko
ženy > 80 cm ženy > 88 cm 
muži> 94 cm muži > 102 cm

 

Je dobře vědět, že z hlediska zdravotního je rozhodující redukce tuku v oblasti břicha. Útrobní neboli vnitřní tuk na břiše, někdy se nazývá též viscerální, je jiný typ tuku, než ten, který se usazuje v podkoží. Podkožní tuk vadí hlavně z hlediska estetického, viscerální tuk ohrožuje zdraví a život. Jde o tuk, který je uvnitř, mezi vnitřními orgány. Viscerální tuk zvyšuje rizika srdečních a cévních komplikací, podle posledních výzkumů se dokonce podílí na vzniku některých nádorových onemocnění. Proto se snažíme útrobní tuk eliminovat dietou a vhodným břišním cvičením. Budete-li hledat téma na internetu, určitě brzy narazíte na nabídku zjištění či změření viscerálního tuku. Přístroje ve skutečnosti tento tuk pouze vypočítávají, takže si od vyšetření moc neslibujte.

Měření obvodu některých jiných partií těla (obvodu břicha a stehen, obvodů kyčelní krajiny a dalších partií) pomáhá rozlišit typ obezity a je důležité zejména pro kontrolu jejího přírůstku či snížení při opakovaném sledování. Existují i některá doporučení, které velmi zhruba a orientačně určují, jaké by měly být ideální míry obvodu určitých partií. Vycházejí z výšky těla. Jde opět o orientační průměrné hodnoty, zkuste si porovnat, jak to vypadá u vás. Vysvětlivka: krk: 1/5 + 1 cm znamená, že obvod krku by měl mít rozměr odpovídající jedné pětině výšky těla plus 1 cm., naopak např. obvod pasu polovině výšky těla mínus 15 cm apod.

  • krk: 1/5 + 1 cm
  • hrudník: 1/2 + 3 cm
  • pas: 1/2 - 15 cm
  • boky: 1/2 + 6 cm 
     
  • stehno: 1/3 - 5 cm
  • lýtko: 1/5 + 1 cm

Nadváha.cz - vaše snadné hubnutí